عملیات‌های برون استانی لشکر 11 حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)

عملیات‌های برون استانی لشکر 11 حضرت امیرالمؤمنین(ع) اگر چه 5 استان غرب و جنوب غربی ایران  به صورت مستقیم درگیر جنگ بودند، ولی مردم ایران در جای جای کشور به نحوی از انحا در مسائل جنگ شرکت می‌جستند. دفاع از مرزهای کشور و مقابله با تهاجم دشمن فقط مختص استان‌های درگیر جنگ نبود، بلکه نیروهای […]

عملیات‌های برون استانی لشکر 11 حضرت امیرالمؤمنین(ع)

اگر چه 5 استان غرب و جنوب غربی ایران  به صورت مستقیم درگیر جنگ بودند، ولی مردم ایران در جای جای کشور به نحوی از انحا در مسائل جنگ شرکت می‌جستند. دفاع از مرزهای کشور و مقابله با تهاجم دشمن فقط مختص استان‌های درگیر جنگ نبود، بلکه نیروهای رزمنده از سراسر کشور در جبهه‌ها حضور داشتند.

با شکل‌گیری یگان رسمی سرزمینی «تیپ 114 و لشکر11 حضرت امیرالمؤمنین(ع)»، علی‌رغم این‌که این لشکر به لحاظ درگیر بودن کل استان در جنگ تحمیلی می‌بایست به عنوان یگان سرزمینی در استان مشغول دفاع باشد، لیکن بنا به ضرورت و تصمیم فرماندهان، دیگر فقط به انجام عملیات در جبهه‌های جنگ محدوده‌ی استان اکتفا ننموده، بلکه با رشادت و شجاعت تمام در عملیات‌های برون استانی از دهانه‌ی فاو گرفته تا ارتفاعات و جبهه‌های کردستان مشارکتی فعال و حضوری ارزنده و سودمند داشت.

لشکر 11 حضرت امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در 7 عملیات بزرگ برون استانی حضور یافت که به ترتیب تقدم زمانی به شرح زیر ذکر می‌شوند:

1- عملیات والفجر 9، که در تاریخ 25/12/1364، در شرق چوارته‌ی عراق (استان‌سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های ویژه‌ی 507 شهید محلاتی، ادوات، مخابرات و واحد اطلاعات و عملیات شرکت داشت.

2- عملیات کربلای 4، که در تاریخ 3/10/1365، در غرب اروندرود و با گردان‌های 501 مقداد،504 ابوذر، 505 محرم، 507 شهید محلاتی، ادوات، پدافند، مخابرات و واحد اطلاعات و عملیات شرکت کرد.

3- عملیات کربلای 5، که در تاریخ 19/10/65، در جبهه‌ی شلمچه، با گردان ادوات و واحد عملیات شرکت نمود.

4- عملیات کربلای 10، که در تاریخ 30/1/1366، در ماووت عراق (استان سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های 501 مقداد، 502 امام حسین، 503 شهید بهشتی، 505 محرم، 507 شهید محلاتی، پدافند هوایی، ش م هـ ، مهندسی، مخابرات، بهداری و انصار حضور داشت .

5- عملیات نصر 4، که در تاریخ 1/4/1366، در ماووت عراق (استان سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های 502 امام حسین(ع)، 505 محرم، 507 شهید محلاتی، پدافند هوایی، توپخانه، ادوات، ش م هـ ، مخابرات، انصار، گروهان زرهی و مهندسی شرکت داشت.

6- عملیات نصر 8، که در تاریخ 29/8/1366، در ارتفاعات گرده‌رش عراق (استان سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های 505 محرم، 507 شهید محلاتی، ادوات، پدافند، توپخانه، مخابرات، جنگ نوین، انصار، مهندسی، بهداری و گروهان زرهی شرکت کرد .

7- عملیات والفجر 10، که در تاریخ 25/12/1366، در شاخ شمیران کردستان و با گردان‌های 501 مقداد، 502 امام حسین(ع)،  504 ابوذر، 506 قائم، ادوات، توپخانه، پدافند، ش م هـ ، انصار، مخابرات و زرهی شرکت نمود[1].

علی‌رغم این که مردم استان ایلام خود جنگ‌زده و آواره بودند و در سخت ترین شرایط گذران امور می‌کردند، با این حال با جوانان خود تیپ114 و سپس لشکر 11 حضرت امیرالمؤمنین (ع) را پایه گذاری کردند. نیمی از این لشکر مرزهای استان را پدافند و مناطق جنگی آن را پوشش می‌داد و نیم دیگر به کمک رزمندگان و جبهه‌های جنگ و مناطق عملیاتی استان‌های دیگری چون کردستان، کرمانشاه و حتی خوزستان می‌شتافت.

 

[1] – مصاحبه با سیدصادق کاکی.

مرتبط

کنگره ۳۰۰۰ شهید ایلام باید گویای مجاهدت‌های مردم استان در دفاع مقدس باشد           استاندار ایلام گفت: کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام به گونه ای برگزار شود که علاوه بر معرفی رشادت های شهدا، جانبازان و مردمان این دیار ، استان ایلام را بخوبی در کشور معرفی کند. "محمد...

شهید علیرضا اینانلو

        نام و نام خانوادگی:  علیرضا اینانلو         نام پدر: ناصر         تاریخ تولد :  30 شهریورماه 1348         محل تولد: سرپل ذهاب کرمانشاه         شغل : نظامی          وضعیت تأهل: مجرد         مسئولیت: تخریب چی         عضویت: پاسدار          تاریخ شهادت : 27...

سردار شهید مرتضی ساده میری

[foogallery id="1181"]

عملیات‌های گروهک مجاهدین خلق (منافقین) در محدوده‌ی استان ایلام

عملیات‌های گروهک مجاهدین خلق (منافقین) در محدوده‌ی استان ایلام با گسترش و تداوم جنگ، گروهک منافقین تمام توان تجهیزاتی، اطلاعاتی و انسانی خود را جهت ضربه زدن به ایران، در اختیار عراق گذاشت. به دلیل شناخت زبانی و ارتباط با داخل، در امر جاسوسی فعالیت‌های بسیار زیادی...

گشت شهیدکوه پیکر (گشت ثارالله)

گشت شهیدکوه پیکر (گشت ثارالله) در پی تداوم اقدمات ناجوانمردانه‌ی گروهک فرسان و به خطر افتادن امنیت جاده‌ها و مرزها، لزوم شناسایی و رفع ناامنی و مقابله با این گونه تحرکات سبب شد که در تیپ حضرت امیرالمؤمنین(ع) یک گروهان چریکی جهت مقابله با این اقدامات شکل گیرد. از سوی...

بیان دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *