رزق و روزي شهيد

خداوند در قرآن كريم در سوره آل عمران در آيات 169 تا 171 مي فرمايد :


و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياء عند ربهم يرزقون، فرحين بما آتاهم من فضله و يستبشرون بالذين…
در اين آيات خداوند بعد از اينكه مي فرمايد شهيدان را مرده مپنداريد اشاره مي كند به اينكه شهيدان زنده اند و نزد پروردگارشان روزي مي خورند(عند ربهم يرزقون) كه در اين قسمت از آيه به ارتزاق شهيدان اشاره شده است. لذا اگر نوعي حيات مجازي براي شهيدان فرض نمائيم با ارتزاق منافات دارد پس بايد حيات را حقيقي در نظر گرفت. زيرا ارتزاق از ويژگي هاي موجود زنده و حقيقي است و چون خداوند درباره شهيدان گفته است كه نزد پروردگارشان، ارتزاق مي كنند لذا شهيد نمي تواند زنده حقيقي نباشد.
در اين آيات، سپس خداوند مي فرمايد : شهدا به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خود به آنهاارزاني نموده است خوشحال وشادمانند ، ودر تفسير مجمع البيان آمده است كه اين خوشحالي به خاطر نعمت هاي بهشتي است كه خداوند نصيبشان نموده است .
وبرخي نيز گفته اند اين خوشحالي بخاطر رسيدن آنها به مقام حقيقي ولايت و عبوديت است.
در ادامه آيات آمده است كه : شهدا به آن مومناني كه هنوز به آنها نپيوسته اند و بعد در پي آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده و بشارت مي دهند كه از مردن نترسيد واز خوف از دست دادن متاع دنيا غم مخوريد . وآنها را به فضل و نعمت خدا بشارت مي دهند و اين كه خداوند اجر اهل ايمان را ضايع نمي كند.
بنابراين شهدا به واسطه نعمت هاي خدادادي مسرور و خوشحالند و مي خواهند اين خوشحالي را با ديگران كه به آنها ملحق مي شوند تكميل نمايند و مايلند كه به آنها بشارت داده شود كه ترس و اندوهي به خود راه ندهند .
در تفسير مجمع البيان براي اين موضوع سه دليل ذكر نموده اند :
1-شهدا از وضع برادران مومن خود كه در دنيا زنده اند و در راه خدا به جهاد مشغول هستند اظهار سرور مي نمايند.
2-قول دوم اين است كه نامه اي به شهيدان ارائه مي شود كه در آن اسامي برادران ايماني آنها ، كه به درجه شهادت نايل و به آنها ملحق خواهند شد ، ثبت است و شهيدان با ديدن اين اسامي خوشحال خواهند شد.
3-مراد از(( لم يلحقوا بهم)) مومناني هستند كه در فضل ومقام به آنها نرسيده اند ولي به واسطه ايمان، مقامي عظيم دارند .
در همين رابطه حديثي از پيامبر (ص) نقل گرديده است كه بي مناسبت نيست آن را ذكر نماييم وآن اين كه :
از پيامبر اكرم (ص)نقل شده استكه شهيد داراي سه خصلت است :
عند اول قطرة من دمه يكفرعنه كل خط ويري مقعده في الجنة، و يزوج من الحور العين، و يومن من الفزع الاكبر ومن عذاب القبر، ويحلي حلي الايمان
يعني با ريختن اولين قطره خون شهيد همه خطاها وگناهانش بخشيده و ناديده گرفته مي شود وديگر اين كه جايگاه خود را در بهشت مي بيند و از همسران بهشتي اختيارمي كند و هم چنين از فزع اكبر ( گريه و زاري ) و عذاب قبر در امان است و از لباس هاي بهشتي بر او مي پوشانند.
اين حديث و امثال آن دال بر جاودانگي و جايگاه رفيع و حيات حقيقي شهيدان دارد.
در حديث ديگري از پيامبر (ص) نقل شده است كه رسول اكرم (ص) در روز احد بالاي سر ((مصعب بن عمير)) ايستاد و براي او دعا كرد و سپس گفت :
انّ رسول الله يشهد انّ هولاء شهداء عند الله يوم القيام فاتوهم زوروهم وسلمو عليهم فوالذي نفسي بيده ، لا يسلم عليهم احد الي يوم القيامه ، الاّ ردّوا عليه ، يرزقون من ثار الجن ووتح .
(كشف الاسرار،ج1 ، ص417 )
يعني رسول خدا گواهي مي دهد كه شهدا شاهدان من نزد خدا در روز قيامت هستند. بياييد و ايشان را زيارت كنيد ، بر اينان سلام كنيد ، كه سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، هيچ كس نباشد كه بر آنها سلام كند الا اينكه جوابش را مي دهند . وآنها از ميوه هاي بهشتي وهداياي آن روزي داده مي شوند .
اين حديث نيز دلالت بر زنده بودن شهدا دارد و نيز رزق و روزي شهيد
شهادت در قرآن و احاديث
خداوند در قرآن كريم در سوره آل عمران در آيات 169 تا 171 مي فرمايد :
و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياء عند ربهم يرزقون، فرحين بما آتاهم من فضله و يستبشرون بالذين…
در اين آيات خداوند بعد از اينكه مي فرمايد شهيدان را مرده مپنداريد اشاره مي كند به اينكه شهيدان زنده اند و نزد پروردگارشان روزي مي خورند(عند ربهم يرزقون) كه در اين قسمت از آيه به ارتزاق شهيدان اشاره شده است. لذا اگر نوعي حيات مجازي براي شهيدان فرض نمائيم با ارتزاق منافات دارد پس بايد حيات را حقيقي در نظر گرفت. زيرا ارتزاق از ويژگي هاي موجود زنده و حقيقي است و چون خداوند درباره شهيدان گفته است كه نزد پروردگارشان، ارتزاق مي كنند لذا شهيد نمي تواند زنده حقيقي نباشد.
در اين آيات، سپس خداوند مي فرمايد : شهدا به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خود به آنهاارزاني نموده است خوشحال وشادمانند ، ودر تفسير مجمع البيان آمده است كه اين خوشحالي به خاطر نعمت هاي بهشتي است كه خداوند نصيبشان نموده است .
وبرخي نيز گفته اند اين خوشحالي بخاطر رسيدن آنها به مقام حقيقي ولايت و عبوديت است.
در ادامه آيات آمده است كه : شهدا به آن مومناني كه هنوز به آنها نپيوسته اند و بعد در پي آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده و بشارت مي دهند كه از مردن نترسيد واز خوف از دست دادن متاع دنيا غم مخوريد . وآنها را به فضل و نعمت خدا بشارت مي دهند و اين كه خداوند اجر اهل ايمان را ضايع نمي كند.
بنابراين شهدا به واسطه نعمت هاي خدادادي مسرور و خوشحالند و مي خواهند اين خوشحالي را با ديگران كه به آنها ملحق مي شوند تكميل نمايند و مايلند كه به آنها بشارت داده شود كه ترس و اندوهي به خود راه ندهند .
در تفسير مجمع البيان براي اين موضوع سه دليل ذكر نموده اند :
1-شهدا از وضع برادران مومن خود كه در دنيا زنده اند و در راه خدا به جهاد مشغول هستند اظهار سرور مي نمايند.
2-قول دوم اين است كه نامه اي به شهيدان ارائه مي شود كه در آن اسامي برادران ايماني آنها ، كه به درجه شهادت نايل و به آنها ملحق خواهند شد ، ثبت است و شهيدان با ديدن اين اسامي خوشحال خواهند شد.
3-مراد از(( لم يلحقوا بهم)) مومناني هستند كه در فضل ومقام به آنها نرسيده اند ولي به واسطه ايمان، مقامي عظيم دارند .
در همين رابطه حديثي از پيامبر (ص) نقل گرديده است كه بي مناسبت نيست آن را ذكر نماييم وآن اين كه :
از پيامبر اكرم (ص)نقل شده استكه شهيد داراي سه خصلت است :
عند اول قطرة من دمه يكفرعنه كل خط ويري مقعده في الجنة، و يزوج من الحور العين، و يومن من الفزع الاكبر ومن عذاب القبر، ويحلي حلي الايمان
يعني با ريختن اولين قطره خون شهيد همه خطاها وگناهانش بخشيده و ناديده گرفته مي شود وديگر اين كه جايگاه خود را در بهشت مي بيند و از همسران بهشتي اختيارمي كند و هم چنين از فزع اكبر ( گريه و زاري ) و عذاب قبر در امان است و از لباس هاي بهشتي بر او مي پوشانند.
اين حديث و امثال آن دال بر جاودانگي و جايگاه رفيع و حيات حقيقي شهيدان دارد.
در حديث ديگري از پيامبر (ص) نقل شده است كه رسول اكرم (ص) در روز احد بالاي سر ((مصعب بن عمير)) ايستاد و براي او دعا كرد و سپس گفت :
انّ رسول الله يشهد انّ هولاء شهداء عند الله يوم القيام فاتوهم زوروهم وسلمو عليهم فوالذي نفسي بيده ، لا يسلم عليهم احد الي يوم القيامه ، الاّ ردّوا عليه ، يرزقون من ثار الجن ووتح .
(كشف الاسرار،ج1 ، ص417 )
يعني رسول خدا گواهي مي دهد كه شهدا شاهدان من نزد خدا در روز قيامت هستند. بياييد و ايشان را زيارت كنيد ، بر اينان سلام كنيد ، كه سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، هيچ كس نباشد كه بر آنها سلام كند الا اينكه جوابش را مي دهند . وآنها از ميوه هاي بهشتي وهداياي آن روزي داده مي شوند .
اين حديث نيز دلالت بر زنده بودن شهدا دارد و نيز دلالت بر لزوم زيارت آنان دارد.
در آيه ديگري از قرآن كريم نيز به روزي شهدا اشاره شده است آن جا كه مي فرمايد :
والذين هاجروا في سبيل الله ثم قتلوا اوماتو ليرزقنّهم اللّه رزقا حسنا وان اللّه لهو خير الرازقين ليدخلنّهم مدخلا يرضونه
(58 و 59 سوره حج)
يعني آنان كه در راه رضاي خدا، از وطن هجرت نمودند و در راه دين خدا كشته شدند و يا مرگشان فرا رسيد، البته خداوند، رزق و روزي نيكوئي در بهشت ابد نصيبشان مي گرداند كه همانا خداوند بهترين روزي دهندگان است. خداوند به آنان در بهشت منزلي عنايت كند كه بسيار به آن راضي و خوشنود باشند.
در اين آيه پس از اين كه از رزق و روزي شهدا با نام رزق حسن و نيكو ياد مي كند جايگاه آنان را در بهشت معرفي و آنرا مقام رضوان و رفيع مي داند. حقيقت رزق شهدا در جهان ديگر بر ما پوشيده است ليكن مي دانيم كه رزق آنها از جانب خداست. دلالت بر لزوم زيارت آنان دارد.
در آيه ديگري از قرآن كريم نيز به روزي شهدا اشاره شده است آن جا كه مي فرمايد :
والذين هاجروا في سبيل الله ثم قتلوا اوماتو ليرزقنّهم اللّه رزقا حسنا وان اللّه لهو خير الرازقين ليدخلنّهم مدخلا يرضونه.
(58 و 59 سوره حج)
يعني آنان كه در راه رضاي خدا، از وطن هجرت نمودند و در راه دين خدا كشته شدند و يا مرگشان فرا رسيد، البته خداوند، رزق و روزي نيكوئي در بهشت ابد نصيبشان مي گرداند كه همانا خداوند بهترين روزي دهندگان است. خداوند به آنان در بهشت منزلي عنايت كند كه بسيار به آن راضي و خوشنود باشند.
در اين آيه پس از اين كه از رزق و روزي شهدا با نام رزق حسن و نيكو ياد مي كند جايگاه آنان را در بهشت معرفي و آنرا مقام رضوان و رفيع مي داند. حقيقت رزق شهدا در جهان ديگر بر ما پوشيده است ليكن مي دانيم كه رزق آنها از جانب خداست.

جستجو

عملیات های دفاع مقدس

  • عملیات والفجر 10

    عملیات والفجر 10، که در تاریخ 25/12/1366، در شاخ شمیران کردستان و با گردان‌های 501 مقداد، 502 امام حسین(ع)،  504 ابوذر، 506 قائم، ادوات، توپخانه، پدافند، ش م هـ ، انصار، مخابرات و زرهی شرکت نمود.

    ادامه مطلب

  • عملیات نصر 8

    عملیات نصر 8، که در تاریخ 29/8/1366، در ارتفاعات گرده‌رش عراق (استان سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های 505 محرم، 507 شهید محلاتی، ادوات، پدافند، توپخانه، مخابرات، جنگ نوین، انصار، مهندسی، بهداری و گروهان زرهی شرکت کرد .

    ادامه مطلب

  • عملیات نصر 4

    عملیات نصر 4، که در تاریخ 1/4/1366، در ماووت عراق (استان سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های 502 امام حسین(ع)، 505 محرم، 507 شهید محلاتی، پدافند هوایی، توپخانه، ادوات، ش م هـ ، مخابرات، انصار، گروهان زرهی و مهندسی شرکت داشت.

    ادامه مطلب

  • عملیات کربلای 10

    - عملیات کربلای 10، که در تاریخ 30/1/1366، در ماووت عراق (استان سلیمانیه‌ی کردستان عراق) و با گردان‌های 501 مقداد، 502 امام حسین، 503 شهید بهشتی، 505 محرم، 507 شهید محلاتی، پدافند هوایی، ش م هـ ، مهندسی، مخابرات، بهداری و انصار حضور داشت .

    ادامه مطلب

معرفی کتابخانه های دفاع مقدس

  • کتاب تاریخ دفاع مقدس در استان ایلام

    کتاب تاریخ دفاع مقدس در استان ایلام

    تاریخ دفاع مقدس در استان ایلام (1359/1367)
    برگزیده ی جشنواره ی ملی کتاب ایلام در سال92   
    چاپ دوم

    ادامه مطلب

  • نام آوران گمنام

    نام آوران گمنام

    نام آوران گمنام
    زندگی نامه ی شهید: آزادی بخت کاظم زاده
    گردآوری: رعنا زینی وند

    ادامه مطلب

  • کتاب سیزده روز در میدان

    کتاب سیزده روز در میدان

    کتاب سیزده روز در میدان
    نگاهی به زندگی سردار شهید علی حیاتی
    نگارش و تدوین:
    عبدالحسین رحمتی

    ادامه مطلب

  • معراج شقایق ها

    معراج شقایق ها

    معراج شقایق ها
    نقش روحانیت استان ایلام در دفاع مقدس به همراه زندگینامه شهدای طلبه و روحانی
    گردآوری، تدوین و تالیف: عباس صیدی، قاسم نطری

    ادامه مطلب

یادمان های دفاع مقدس

چند رسانه ای

چند رسانه ای

ادامه مطلب

کتاب دفاع مقدس

کتاب دفاع مقدس

کتاب دفاع مقدس

ادامه مطلب

زندگی به سبک شهدا

زندگی به سبک شهدا

ادامه مطلب

راهیان نور غرب کشور

راهیان نور غرب کشور

راهیان نور غرب کشور

ادامه مطلب

ارتباط با ما

تمامی حقوق وب سایت محفوظ و متعلق به کنگره شهدای ایلام می باشد